Bewegter Start in den Tag / Start the Day Moving – Hanna
Bewegter Start in den Tag / Start the Day Moving – Hanna
Bewegter Start in den Tag Start the Day Moving Hanna Maxi Schumacher - Kundalini Yoga
In the archive, we list artists who have used our ATELIER and co-working space as a possibility for collaborative work in their research and conception phase, as well as for the start of joint rehearsals. We documented smaller presentations and internal showings.
The archive is sorted by month.
If you would like to get more information or contact the artists, please send us an email.
Project research “A performance is along quiet river” at FREIRAUM.
„Which bodies are considered active, energetic and productif in our society? Who is perceived as passive, weak, inactive? The philosopher Jean-Paul Sartre assumed that the individual defines himself only through his actions and thus also shaped a supposedly clear distinction in social consciousness between activity and passivity. In A performance is a long quiet river, Céline Bellut asks whether this distinction is still contemporary and criticizes the privileged perspective from which it emerged.
Our society, its architecture and infrastructure does not offer all bodies the same access to act freely, to move independently or to co-create our life together. Together with a team of two dancers, two visual artists and a music composer, Céline Bellut questions these structural conditions for what is understood as active action in a production between visual art and stage performance.
The dance and movement language explores the performative potential of boredom, movement stagnation and non- productive actions by digging into different concept of passivity and amplify or customise theirs physical outcomes into a choreography as much as into absurd actions or shared thoughts. In this way, A performance is a long quiet river also ends up exploring our existential fear of passivity, the inner struggles of wanting to be active, even in an environment where it is not necessary, like in a performance. Because doing nothing is usually the best way to start something“
November 2021
Project research „Listening to the Wind in the Pines Among a Myriad Valleys“ at FREIRAUM.
„Eine Woche im August nutzt Artist Persona REICHRICHTER den Freiraum zur Recherche an ihrer neuen Arbeit „Listening to the Wind in the Pines Among a Myriad Valleys“. Das Experimentieren im Raum mit Live-Video ermöglicht REICHRICHTER ein fluides Eintauchen in ihr Bilderarchiv und gestattet einen freien Umgang mit dem Material gegenüber der Stringenz der Video-Timeline.
Mit halbgeschlossenen Augen blicken REICHRICHTER auf die urbane Landschaft, um die Verstrickungen unserer Raumwelten mit der conditio humana zu entschlüsseln. Dabei fokussieren sie weniger auf die gebauten Umrisse als die Matrix von Gewohnheiten und Regeln, in die Gebäude und Bewohner eingebettet sind und diese bedingen.
Schlüsselbegriff ist das „Wohnen“, wobei REICHRICHTER die übliche Vorstellung von Wohnen als Besetzung einer Behausung aufgibt und das Wesen des Wohnens in der Migration und im Wandern sucht. Aktive Praktiken im Raum, wie das tatsächliche (poetische) Wohnen, betrachten die postkonzeptionellen Künstler als subtile Gegenbewegungen, da diese Bezug schaffen. Die Abwesenheit der Beziehung zur Erde dient hier als Maßstab.
„Listening to the Wind in the Pines Among a Myriad Valleys“ versucht, die globale Matrix repetierbarer Raum-Produkte aus ihrer sozio-politischen Tarnung zu holen, die als Hoch- und Apartmenthäuser, Shoppingmalls, Resorts, Golfplätze, Parkplätze, Flughäfen und Special Economic Zones (SEZ) defacto Formen des Gemeinwesens schafft, Stadtlandschaften reguliert und das menschliche Behaust-sein angreift. Ein Behaust-sein, wie es der Freiraum ermöglicht.“
August 2021
Exhibition „In Samt gegossen“ at FREIRAUM.
Gezeigt wurden Werke von drei Student*innen der Kunstakademie Düsseldorf, Teresa Linhard, Marc Nötges und Fabian Sokolowski. Theresa beschäftigt sich mit Textilien und exploriert Webetechnicken, Marc hat einen Hintergrund im Fach Architektur und arbeitet für die Ausstellung ausschließlich mit Ton und Fabian, von dem ich bisher nur großflächige abstrakte Malereien kannte, stößt hier außerdem in die Bereiche der Skulptur und Medienkunst vor.
July 2021
Project research at FREIRAUM.
„TRANSIT, eine Plattform für künstlerische Recherche & Produktion der Initiative Cheers for Fears bietet von Frühjahr bis Herbst 2021 jungen Künstler*innen die Gelegenheit, ihre Ideen für innovative, transdisziplinäre Arbeiten in einem kreativen Umfeld zur Diskussion zu stellen und begleitet durch Kolloquien und Mentor*innen in einem Rechercheprozess weiterzuentwickeln. Die 6 ausgewählten Künstler*innen und künstlerischen Teams treffen sich regelmäßig, um sich über ihr Vorhaben und die Weiterentwicklung zu informieren und sich gegenseitig Feedback nach der DASARTS-Methode zu geben.“
July 2021
Project research at FREIRAUM.
June/July 2021
Rehearsals for „AT THE TABLE“ at FREIRAUM.
Am Tisch – At The Table ist eine über zwei Jahre angelegte transnationale multimediale Begegnung, die dem Familientisch als zentralem Begegnungs- und Verhandlungsort der Familie und damit der kleinsten gesellschaftlichen Zelle nachspürt. Live am Tisch, als Videoinstallation und im virtuellen Wohnzimmer performen Künstler*innen verschiedener Disziplinen über mehrere Kontinente hinweg ihren Familientisch und zeichnen die Bruchstellen, die geheimen Codes und offenen Flanken der Familienverhandlung in unterschiedlichen gesellschaftlichen Kontexten und über nationale Grenzen hinweg nach. In einer Zeit, in welcher alle Menschen auf dieser Welt die gleichen außergewöhnlichen Erfahrungen teilen, sitzen wir an einem einzigen weltumspannenden “Familientisch“, der als biografische Bühne von persönlichen, gesellschaftlichen und kulturellen Eindrücken der letzten siebzig Jahre geformt worden ist.
June 2021
Project research for “Kafka-esque” at FREIRAUM.
„Kafka – esque, a consideration of Franz Kafka’s world.
This research work is that uses a physical expression approach to research the sudden distortions and absurdities of the world peculiar to Franz Kafka. I used a photorealistic approach to research the gradual displacement or sudden transformation of the everyday in Kafka’s works. I also approached the possibilities that arise from denying the physicality that I have cultivated through dance over the years as „the everyday“.
Text from: “A REPORT FOR AN ACADEMY” by Franz Kafka
“When I look back over my development and what I’ve achieved so far, I neither criticize myself nor am I content. Hands in my pockets, a bottle of wine on the table, I half sit, half lie in a rocking chair and look out of the window. If someone visits, I welcome them in politely. My manager sits in the front room; if I call, he comes in and listens to what I have to say.”
“Overall, I’ve certainly achieved what I wanted to achieve. I would never say that it hasn’t been worth the effort. Nor am I looking for anyone’s approval; I just want to spread what I’ve learnt. All I do is report on what I’ve experienced; even for you, gentlemen, members of the academy, all I’ve done is report.”
June 2021
Project research at FREIRAUM.
„Das Thema Resonanz darf sich ganz pur durch Bewegung und Gespür verdeutlichen, aber auch auf philosophischer Ebene. Können wir eigentlich in einer Begegnung mit einer Person, einem Objekt sein ohne in Resonanz zu gehen?Welche Gefühle (Freude, Wut, Angst, Ekel, Scham, Liebe) enstehen hierbei, in welcher Form (leise/still, laut) und in welchem Aktionsradius, alleine oder kollektiv, äußern sie sich?
Können wir uns frei und unbeeinflusst bewegen-emotional und physisch-und etwas ganz neues enstehen lassen?
Und wie werden wir dabei von Erfahrungen und Konditionierungen gelenkt?
Diese Aspekte sollen an die Oberfläche geholt und bewußt werden, sowie durch die Performer interaktiv umgesetzt. Jeder Perfomer kann und darf sich mit seinem Thema, seiner Interpretation der Resonanz auseinandersetzten, sich identifizieren und es in der Performance transparent werden lassen in seinem Tempo, in seiner Intensität.
Der Perfomer und der „Minimalist“ stehen in Korrelation zueinander und es entwickelt sich daraus eine visuelle und /oder akustische Auswirkung. Und obwohl die Performer größtenteils in Soli auftreten, werden sie zu einem Gefüge.“
June 2021
Project research at FREIRAUM.
May 2021
Project research at FREIRAUM.
„My week at Freiraum was an opportunity to further develop my investigation of a recurring motive in my photography: the human form and its relationship to performativity. This time, however, collaborating with clothing and object designers and bringing other elements into the pictures for the body to interact with.“
Instagram: @ygorbahia.photography
April 2021
Project research at FREIRAUM.
In this residency at FREIRAUM, she works on her questioning of space as a place of sensitive experience, and works in partnership with Baptiste Bersoux to create a scenic structure, while using the „Theory of Atmospheres“ of the German philosopher Gernot Böhme, to develop an immersive imaginary.“
„Enora is interested in the sensitive experience of the choreographic practice. In that sense, she thinks the performer as a generous vector, crossed by his imagination and his sensations but also as a matter, open to the variabilities originated in the plasticity of the body as much as of an idea.
In her work, she searches for this conversation between the imaginary and physical sensation, to reveal a movable space at the origin of an internal expansion.
Instagram: @enoradc_artist, @baptistebersoux
April 2021
Project research „Portraits“ at FREIRAUM.
„This is an active work in progress, which I have been developing since 2020, and which has had an interdisciplinary choreographic development. The project not only encompasses a analysis an record of human movement, but also makes use a mix of video, painting, drawing, audio, fashion design, 3D digital printing and music composition. The choreography is adapted to different contexts: private and public spaces, social behaviour and the interactions of spectators, passers-by and residents. How we shape the spaces? How we are been shape by the spaces that we create now? Where are we standing? What would move you rigidly within the framework of a social norm? This time we went dark and dystopian which is reflect in the political landscape as a sublime comment.
„Portraits“ is an approach of questioning cultural identity and their imageability in dance format. The explorative view at transnational and queer identities is transferred into new ways of portraiture. The work is more than a collection of representative portraits of individuals – it refers to the web of collective self-designs and shows that one can make oneself comfortable in such networks.“
Finally „Portraits“ was presented at the Festival @TranseuropaX 2021, with two performances and created a short video.
https://linktr.ee/Brigitte.Huezo
April 2021
Project research at FREIRAUM.
„In the context of the current Pandemic, we decided – Etienne Sarti, Lisa Grandmottet, Mariane Verbecq, Juliette Adrover – to get together to share and experiment. Leading improvisation works for each other, we wanted to move our universe and gestures towards the other’s to find a common language. A research in the state of experimentation which has for anchor the sharing and the moment which it offers.“
Photos credit – Micaela Alaniz
March 2021
Project research for short movie „HomoPol“ at FREIRAUM.
„Ich habe mich in meiner Recherche im Freiraum mit der politischen Situation der LGBTQ+ Community in Polen auseinandergesetzt und wie wir nationales Denken und Herkunft mit unserer eigenen Identität verbinden. Die Recherche bestand nicht nur daraus sich wissen anzueignen und Interviews zu führen, sondern auch aus dem Finden einer Körperlichkeit und Bewegungs- und Bildsprache für das Thema. Ich möchte damit aufzeigen, dass es selbst innerhalb der EU noch ein weiter Weg ist, bis wir alle gleich behandelt werden und einfache Menschenrechte umgesetzt werden.“
You can find the movie here: boitoy.de.
March 2021
Project research at FREIRAUM.
„Jennie Boultbee and Nina Richard met during their BA in contemporary dance at Trinity Laban London, they are both members and co-founders of London based all female collective MassHysteria, whose most recent performances took place at the V&A London and Present Futures Festival Glasgow. After one week’s residence at the Dampfzentrale Bern, Jennie and Nina are currently in residence at Freiraum Dusseldorf to develop a new duet work, researching the idea of two individuals becoming one.“
March 2021
Project research „Match“ at FREIRAUM.
„We are interested in capturing life as it happens, however it happens. A play on struggle, defeat and conquest ranging everything from competitiveness, aggression, intimidation tactics, assertion of dominance to empathy, compromise, tenderness, desire, sensuality and sex. All in a simple game of ping pong.“
Realization Gustavo de Oliveira Leite, Pinchen Hsu, Cristiana Negoescu Cott.
March 2021
Project research „UMANIMAL“ at FREIRAUM.
The choreographer and dancer Greta Salgado came to our Atelier to work on a duet with the dancer and her dramaturg Alexander Ernst. About their work:
„We are weird beings as what we call humans. What does it mean to be human? Let´s take the secure pole away for a minute of answering the question: „Who am I? What am I“ with the easy answer: „A human.“ and instead, open up more questions: What is a human? Just another animal in between all the species? Aggressiveness, sexuality. Or a mere transition to technology? Gestaltung and self-definition. Under which parameters do we understand „a human“? Who sets the parameters? What do I have to be in order to be considered as an human? Why? For whom are the „human rights“ written? Do they apply to me as much as to other humans? Is „a human“ something universal?
February 2021
Project research „GRANDMOTHERS OF THE FUTURE“ at FREIRAUM.
In February we welcomed Waltraud900 to our Atelier. During their time they worked on their production GRANDMOTHERS OF THE FUTURE which they are researching on since summer 2019:
„Acht Frauen, geboren und aufgewachsen in Deutschland, Griechenland, Palästina und im Iran, stellen sich in das Projekt GRANDMOTHERS OF THE FUTURE schonungslos autobiografisch in die Traditionslinien ihrer eigenen (weiblichen) Geschichte(n) und untersuchen diese aus einer interkulturellen und feministischen Perspektive. Sie suchen nach Unterschieden und Gemeinsamkeiten in den Leben ihrer griechischen, palästinensischen, iranischen und deutschen Großmütter von den Anfängen des frühen 20. Jahrhunderts bis heute. Die Künstlerinnen – zwei Generationen später – stellen sich selbst und einander die Frage: Wie bist du die Frau geworden, die mir heute gegenübersteht?“
February 2021
Project research at FREIRAUM.
„Seit einem halben Jahr recherchiere ich in Cypherformaten mit urbanen Tänzern an einem durch Körper erschaffenen safe space. Die Suche geht über den öffentlichen Raum wieder zurück in das Studio. Als Breakerin und Künstlerin verbinde ich die Szenen und mache neue Bühnen auf. Im Okt. 2020 entwickelte ich mit Kati Masami Menze, die Performance „Sunlit Portion of Domestication“ für die zeitgenössische Ausstellung im Rahmen von EMPTY SPACES Düsseldorf. Des Weiteren entstand ein Beitrag für das Performancefestival im ONOFF Theater Milano in Kooperation mit jungen Künstlerinnen aus der Kunstakademie Düsseldorf und Susanna Schönberg.
In meiner künstlerischen Praxis beobachte ich urbane und post- industrielle Umgebungen und konzentriere mich auf die chorografische Qualität von Alltagsroutinen. Ich interessiere mich für die Zusammengehörigkeit von Körper und Raum, wobei ich bedenke, dass jede Bewegung einen Moment der Irritation verbirgt. Oft mache ich Forschungsreisen – wie zum Beispiel auf dem deutschen Forschungsschiff METEOR, das den Atlantik überquerte. Dort habe ich einen Dialog mit dem abstrakten Körper des maritimen Raums geschaffen, indem ich die wissenschaftlichen Instrumente benutzte und an Bord performte. Es ist mir wichtig, dass meine Arbeit eine raumöffnende Komponente hat und nicht nur im vorgesehenen Theaterraum stattfindet. Und dass die Zusammenarbeit auf gegenseitiger Wertschätzung und Ermächtigung beruht. Alle entwickelten Projekte entstehen in Zusammenarbeit mit anderen Künstlern, Designern, Aktivisten, Tänzern und dem Publikum – als Künstlerin sehe ich mich eher als eine Plattform.“
February 2021
Project research at FREIRAUM.
January & April 2021